vrijdag 8 november 2013

Datascientist zorgt voor continuïteit in de dienstverlening


Waar voorheen de salesmedewerker heer en meester in was, is het tegenwoordig de datascientist die zorgt voor continuïteit in de dienstverlening.

Een kenmerkende en veelbesproken rol in het veld van BigData Analytics is de rol van de datascientist, de expert op het snijvlak van business- en data-analyse. De datascientist is iemand die weet welke businessproblematiek er speelt, en bovendien in staat is om er samen met programmeurs en analisten oplossingen voor te realiseren. De datascientist weet verschillende databronnen te combineren, te analyseren en, waar nodig, te verrijken om er uiteindelijk de gevraagde informatie uit te halen. Daarbij gaat hij geavanceerde technieken, op het gebied van machine learning of op
het vlak van grote hoeveelheden getallen (number crunching), niet uit de weg. De datascientist biedt dankzij zijn communicatieve brugfunctie tussen businessanalisten, statistici en
technische experts businesswaarde voor veel organisaties. Bovendien is de datascientist van toenemende waarde op het gebied van sales en acquisitie. Projecten worden tegenwoordig namelijk niet langer alleen door salesvertegenwoordigers binnengehaald. Het zijn steeds vaker de inhoudelijk betrokken medewerkers die voor continuïteit in de business zorgen. Daarbij worden ze gefaciliteerd
door het sales- en accountmanagement.

Een mogelijke oorzaak voor deze verschuiving is de trend van communityvorming: kennisdeling vindt niet langer plaats vanuit een enkele organisatie, maar juist in netwerken bestaande uit individuen die zich organiseren rond een gemeenschappelijke expertise of kennis. Naast technische kennisdeling wordt in dit soort communities tevens het businessnetwerk onderhouden. Hierdoor hebben de inhoudelijke experts samen met hun eigen klantrelaties en -ervaring vaak meer invloed op vervolgopdrachten dan de louter met factsheets bewapende salescollega’s.

Overigens heeft de trend van communities zich de afgelopen jaren flink doorgezet. De invloed is nu ook op strategisch bedrijfsniveau waarneembaar: vroeger bepaalde het bedrijf, de organisatie of het instituut zelf zijn koers en richting, tegenwoordig ligt die invloed meer en meer bij individuele werknemers. Ervaring leert dat jonge mensen, bijvoorbeeld schoolverlaters, zich steeds minder laten beïnvloeden door een organisatie pur sang, zij laten zich beïnvloeden op een indirecte manier: alleen als een organisatie ergens voor staat, een community omarmt of zich specialiseert in een bepaald domein dat aansluit bij de interesse en expertise van de werknemer, dan is er interesse van de werknemer om er te werken. Op een dergelijke wijze manifesteert de invloed van communities zich, via de werknemers, op de strategie van individuele bedrijven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten